Oud 11 June 2007, 14:49
reneke reneke is offline
Junior Member

Standaard Verlof uitbetalen, is dat wel slim?

Beste,

Ik stap per maandag 2 juli over naar een nieuwe baan. Bij mijn oude werkgever heb ik nog 20 verlofdagen staan.

Hieronder een aantal meningen:
a) ik neem zoveel mogelijk verlof op want uitbetalen is belastingtechnisch nadelig
b) ik neem geen verlof op en laat de dagen uitbetalen; het contract van mijn huidige werkgever laat ik lopen tot eind juni. Ik betaal nu misschien meer belasting over de uit te keren verlofdagen, maar dat wordt volgend jaar in mijn aangifte verrekend en krijg het dan retour.
c) Ik neem het verlof op en laat het contract van mijn huidige werkgever zo'n 4 weken overlappen, zodat ik in het verlof bij mijn oude baas alvast begin bij de nieuwe.

Mijn voorkeur gaat uit naar uitbetalen, mits dit niet bijzonder onvoordelig is.
Daarom kies ik voor optie b). Optie a) geloof ik niet. Wat zouden jullie doen?

Bedankt,
Rene

Laatst gewijzigd door reneke : 11 June 2007 om 15:49
Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2007, 15:33
Chris Chris is offline
Senior Member

Standaard

Belastingtechnisch ben ik niet zo sterk, maar ik zou vooral kijken naar wat ik zelf op dat moment belangrijk vind. Op dit moment zou ik bijvoorbeeld wel 20 dagen verlof kunnen gebruiken. Maar als je erg gemotiveerd bent voor je nieuwe baan kun je misschien beter eerder beginnen. Uit laten betalen zou voor mij de laatste optie zijn, ongeacht of het onvoodelig is of niet.

Succes met je beslissing!
Xing profiel
Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2007, 16:41
Catbert Catbert is offline
Member

Standaard Tja

Als je tijd (vakantiedagen opnemen) en geld (vakantiedagen uitbetalen) puur cijfermatig hetzelfde waardeert, dan is opnemen van de dagen voordeliger. Dagen uit laten betalen wordt bijzonder belast.
Echter, tijd en geld zijn in mijn optiek niet met elkaar vergelijkbaar. Dat zijn totaal verschillende grootheden.

Ik zou zelf het midden zoeken. Aan de ene kant de dagen opnemen die je nodig hebt om fris aan een nieuwe baan te beginnen. Aan de andere kant net zo lang doorwerken totdat je jouw zaakjes netjes achter kunt laten voor je opvolger (en voor een goede laatste indruk).

Gefeliciteerd overigens met je nieuwe baan!
Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2007, 22:25
reneke reneke is offline
Junior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Dagen uit laten betalen wordt bijzonder belast
Vertel daar eens meer over.

Ik heb met de belastingdienst gebeld. Bij de aangifte wordt over het hele jaar de balans opgemaakt. Hoeveel heb je verdiend en hoeveel belasting heb je betaald? Mocht je in een maand relatief te veel belasting hebben betaald (lees: vakantiedagen uitbetaald) dan krijg je dit retour. Echter, dit antwoord kreeg ik na 3x doorverbinden en deze persoon moest het ook met z'n collega overleggen. Kreeg er dus geen fris idee bij.

PS: ik pak 3 weken verlof sowieso. Maar om er nou 7 weken van te maken vind ik overdreven. Je hoort veel cafeverhalen over het slecht rendement bij het uitkeren van vrije dagen. Wil nu wel eens weten hoe het zit.

Gr,
Rene
Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2007, 10:25
Ruben's schermafbeelding
Ruben Ruben is offline
Administrator

Stuur een bericht via MSN naar Ruben
Standaard

Tsja, geld blijft niet inwisselbaar met vrije tijd in mijn ogen. Wellicht dat het wat meer belast wordt maar het blijft geld. Altijd leuk zo voor de vakantie en wellicht kan je het nog wel beter besteden. Maak dus gewoon de afweging of je belang hebt aan vrije tijd, eerder beginnen of een extra zakcentje.

Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2008, 19:25
Corina Corina is offline
Junior Member

Standaard

Hoi,
De uitbetaling van vakantiedagen wordt extra belast, ongeveer de helft gaat er vanaf. Als je ze opneemt gebeurd dit niet. Misschien kun je een paar dagen vrij nemen of gebruiken om de opzegtermijn te verkorten?

Met vriendelijke groet,

Corina

* Link verwijderd *
Met citaat antwoorden
Antwoord

Ga terug   HRnetwerk.nl Forum > HRnetwerk.nl Vraagstukken > HR professionals

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten