HR columns
Home » HR columns » Hoe carriere maken in de nieuwe wereld?
Hoe carriere maken in de nieuwe wereld?

Elke ochtend voordat ik naar mijn stage vertrek kijk ik even naar het nieuws. “Nederland krijgt 18 miljoen euro van Europa tegen jeugdwerkloosheid” was afgelopen maandag een van de koppen op nu.nl. Elke bijna afgestudeerde student in Nederland is hiervan op de hoogte en een enkeling kan hier op den duur soms ook wat zenuwachtig van worden. Het is voor velen van ons dan ook allang niet meer genoeg om alleen maar je papiertje te halen; we willen geen baan, we willen carrière en dus proberen we dat cv op te vullen met extra-curriculaire activiteiten en stages. Zo ook ik, met het einde van de studie in het vooruitzicht op zoek naar een stukje ervaring in het werkende leven.

 

Via Integrand ben ik bij Nestlé terechtgekomen, een stage gedurende zes maanden op de afdeling corporate communicatie. Een bijzonder leerzame ervaring waarbij ik word uitgedaagd om initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen, deadlines te halen en mee te draaien in het team. Er wordt iets van me verwacht en daar ontwikkel je van.

Een van de projecten waar ik bij betrokken word en tegelijkertijd onderdeel van ben heet ‘Nestlé Needs YOUth’, een Europees Initiatief van Nestlé om de werkloosheid onder jongeren tegen te gaan. In Europa creëert Nestle de komende drie jaar 20.000 banen en stages, in Nederland heeft Nestlé zich gecommitteerd aan het creëren van 300 plaatsen. Het is natuurlijk meer dan fijn dat Europa geld beschikbaar stelt, maar uiteindelijk heb je ook echt die bedrijven nodig om een baan te vinden. Naast banen en stages is een andere  pijler van het Initiatief ‘Readiness for Work’: door middel van mentorprogramma’s, cv-clinics en workshops is het doel om jongeren klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Voor mij buitengewoon handig; ik heb geen baan, ik ben een jongere en ben continu op de hoogte van initiatieven waardoor ik overal aan kan deelnemen.

Zo heb ik onlangs een Readiness for Work training bijgewoond op het kantoor van Nestlé, verzorgd door Egbert Jan van Bel van Beeckestijn Business School. Een social media training welteverstaan ; hoe zet je social in als je een baan of stage zoekt. Een  beetje ambitieuze student weet toch intussen wel dat je geen racistische leuzen op Twitter loslaat, dat je je Facebookaccount netjes afschermt en geen profielfoto’s plaatst van jou in de shotjesbar op Ibiza na een verkleedpartij. Egbert Jan was het hier gelukkig mee eens en verwees naar dit soort do’s en dont’s als kleuterklasjestaal. In plaats van ons te vervelen met overduidelijke lijstjes, inspireerde hij ons. Een stuk business kwam bijvoorbeeld aan bod waarbij elke student zich rot schrok om te horen dat de theorieën van huidige managementguru’s passé waren (wat hebben we dán geleerd in de studiebanken?), het ene na het andere voorbeeld van nieuwe verdienmodellen die wel van deze tijd zijn kwamen voorbij. Zorg dat je niet in de valkuil stapt van ‘zijn generatie’, de generation X, daar waar de massa ontslagen zijn gevallen. Zorg dat je alert bent, met je tijd meegaat, maar vooral ook: zorg dat je gezien wordt. Wees innovatief, wees niet bang voor social media, maar gebruik het effectief.

 

Top 5 take outs:

  • Online recruitment gaat verder dan LinkedIn, gebruik social effectief. Schrijf bijvoorbeeld een blog over je vakgebied en interesse en maak deze zichtbaar.
  • Je moet er binnen 15 seconden uitgepikt kunnen worden, zorg dat je opvalt met je cv.
  • Zorg ervoor dat je weet wat er speelt en wat er leeft bij een organisatie en gebruik online daarvoor.
  • De gekste vacatures staan online, ‘marketing-ninja’ bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je goed weet wat dit inhoudt en wat jij te bieden hebt. Soms weet een recruiter het zelf ook niet zo goed, totdat jij het hem vertelt.
  • Laat de klassieke benaderingen los, zoek naar kansen en nieuwe verdienmodellen. Maak jezelf op deze wijze waardevol voor organisaties.

Niemand ging naar huis met een lijstje, maar aan tips ontbrak het geenszins. Bovendien ben ik in ieder geval naar huis gegaan met weer een stukje motivatie, voor een volgende stap in de richting van geen baan, maar een carrière.

 

Misha Witmer

Stagiaire Nestlé Nederland




Vorige     Volgende

Sociale Media
    
    
    
HRnetwerk.nl Columnisten