HR kennis
Home » HR kennis » 7. Opleiding & Training » Dossiers » Het maken van een businesscase voor e-learning
Het maken van een businesscase voor e-learning

De nieuwe economische realiteit vraagt dat bijna elke manager moet vechten voor budget. Opleiding en ontwikkeling is vaak de eerste besparingspost. Gevolg hiervan is dat e-learning onder de aandacht komt. E-learning is het gebruik van technologie om mensen in staat te stellen om altijd en overal te leren.



E-learning wordt als een kostenbesparend middel beschouwd. Door e-learning te integreren in bestaande en nieuwe opleidingstrajecten worden inderdaad kosten bespaard. Om de implementatie van e-learning te verantwoorden, kan een aantrekkelijke businesscase u helpen. Voor dit inzicht, concentreren wij ons op de kostenbesparingen van e-learning, in vergelijking met klassikale trainingen. Zo heeft u sterke argumenten wanneer iemand komt vragen waarom we zouden moeten investeren in e-learning.

 

1. Reiskosten = nul De meest voor de hand liggende kostenbesparing. Veel organisaties zijn bezig met het verminderen van reiskosten van de werknemers. Dit speelt heel goed in op e-learning, want het heeft helemaal geen reiskosten. Dit is uw sterkste argument om mee te beginnen. Met steeds meer thuiswerkers, verminderd e-learning hun reiskosten dat zij niet naar het kantoor moeten komen voor een training of opleiding. Een paar statistieken om dit te ondersteunen: Dow Chemical verminderde hun gemiddelde besteding van $ 95 per leerling / per cursus op klassikaal onderwijs, naar slechts $ 11 per leerling / per cursus met e-learning. Dit gaf een jaarlijkse besparing van $ 34 miljoen (Shepherd, 2002).

 

2. Overige kosten = nul De kosten van e-learning zitten in de ontwikkeling. Het leveren van e-learning aan uw medewerkers, 1 of 1000, zijn er niet. Tenzij u computers of andere hardware moet aankopen. Geen trainingsruimtes, geen trainerskosten, geen lunches, … .

 

3. De leertijd wordt beter besteed Een online training is over het algemeen korter dan een klassikale training over hetzelfde onderwerp. Gemiddeld levert e-learning een tijdsbesparing op van 25-60% (volgens Brandon Hall, 2001 en Rosenberg 2001). In een online training heeft u geen verwelkoming en voorstelling van de medecursisten en training. Ook dienen er geen documenten uitgedeeld te worden, of moet er koffie worden gehaald. Een online training benut efficiënter de leertijd.

 

4. Individuele prestatieverbetering Klassikaal trainen kan een shotgun effect hebben. Men neemt een onderwerp, en tracht zoveel mogelijk informatie in de aanwezige leerlingen te proppen. Deze manier scoort hoogt op het vlak van volledigheid, maar laag op efficiëntie. Wegens tijdsgebrek worden individuele behoeftes vaak niet behandeld.
E-learning biedt de leerling de mogelijkheid om meer tijd te besteden aan de individuele behoeftes. In combinatie met een online trainer, worden individuele prestaties nauwkeuriger behandeld.

 

Conclusie: Open goal E-learning bespaart kosten. Iedere keer wanneer u een vergelijking maakt met klassikale trainingen, wint e-learning altijd op het vlak van kostenbesparing. In uw businesscase maakt u een eenvoudige vergelijkingstabel. In deze tabel plaatst u een overzicht van de kosten gepaard met een klassikale training (trainerskosten, locatiekosten, reiskosten, …), tegenover de investeringskosten van e-learning (ontwikkeling en opzet). Uw businesscase voor e-learning zal heel aantrekkelijk zijn.


Bron

Wilt u ontdekken wat e-learning voor uw opleidingen kan betekenen? JAB e-learning biedt een gratis behoefteanalyse. Dankzij deze gratis behoefteanalys



Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen
0 reactie(s)
Geen gegevens.

Reageer
Naam:
E-mail:
Reactie:
    =  

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Als technologie ons leven zo heeft verbeterd, waarom werken we dan nog zo hard?

    Er is bewezen dat een beperking van de arbeidstijd aan alle partijen voordelen oplevert, maar toch kunnen er nauwelijks aanwijzingen worden gevonden dat die stelling ook in de praktijk wordt ingevoerd. Dat zegt David Spencer, professor economie aan de University of Leeds. Er zijn volgens Spencer legislatieve initiatieven nodig om de werktijden effectief in te korten. De professor merkt op dat werk...