Search
Add Listing
Sign In

Een goed woordje…

Enige tijd geleden kreeg ik van iemand de opmerking dat ik ook wel eens een positief verhaal zou kunnen schrijven over HRM’ers, want al dat gekat van mij over onwetende HRM’ers, dat was hij wel een keer zat. Oké, toegegeven er zitten pareltjes tussen. Mensen die meteen doorhebben dat je wat moet doen met schulden binnen het bedrijf. Mensen die meteen doorhebben dat je er als bedrijf alleen maar wel bij kan varen daar iets aan te doen en de helpende hand uit te steken. Nu heb ik inmiddels al veel HRM’ers overtuigd, maar soms moet je net wat verder om ook die ene over de streep te trekken.
Zo ook het verhaal van Eric. Eric zag dat “gehelp” allemaal niet zo zitten, hulp verlenen bij een werknemer met schulden. Dat was toch de eigen verantwoordelijkheid? Dat hij daar, alsof het uit zijn eigen broekzak moet komen, geld aan moest uitgeven, dat ging er bij hem niet in. Hij werd er zelfs kwaad van! Ja, soms nemen mensen als Eric niets aan van anderen buiten het bedrijf. Echter, Eric kreeg een nieuwe collega. Iemand die ik al een tijdje kende. Voor het bedrijf waar ze eerst werkte had ik al verschillende zaken gedaan. Eric kreeg nu ook verhalen te horen van de andere kant. Geen “verkooppraatje” van mij maar prachtige verhalen over hoe werknemers in dat andere bedrijf goed geholpen waren en weer met veel meer zin aan het werk waren gegaan. Eric bleef sceptisch. Maar goed, vooruit dan omdat iedereen zo bleef zeuren en aandringen wilde hij het een kans geven. Ook om er maar van af te zijn! Nou…, dat was al heel wat! Een probeerseltje noemde hij het. Wel wilde hij eerst een presentatie. Oké, prima.
Ik moest naar Zutphen, naar een werknemer die al 1,5 jaar de post niet meer geopend had, die dreigde zijn huis uitgezet te worden, het gas en licht kwijt te raken en met een geblokkeerde rekening zat. Hij kon niet meer op zijn werk komen, want daarvoor moest er benzine in de auto. Daarvoor heb je geld nodig en daar kon hij niet meer bij. Hij had inmiddels buitengewoon verlof. Bij nalopen van de administratie bleek dat Klaas, we zullen hem even Klaas noemen, al jaren de belastingaangifte niet gedaan had. Hij kreeg meer terug dat hij aan schulden had! Klaas mocht na overleg met de woningbouw blijven wonen waar hij woonde, de verwarming bleef aan en zijn salaris werd even op een andere rekening van hem zelf gestort, eentje die niet geblokkeerd was. Altijd handig als je meerdere rekeningen hebt…
Dit alles werd binnen 10 dagen geregeld. Klaas heeft het geld van de Belastingdienst nog niet, maar dat zit eraan te komen. Hij wordt opgepikt door een collega om op zijn werk te komen, iemand die hij helemaal niet kende, behalve van gezicht. Zijn collega’s zijn als een man om hem heen gaan staan en helpen hem met ongeveer alles. Wat een beetje openheid al kan doen!
En Eric…, Eric is om en blijft om. Hij belde mij met een enthousiast verhaal over Klaas. Leuk is dat! Hij deed zelfs laatst een goed woordje voor me bij een collega van een andere vestiging…

 

Geschreven door: Hettie Schuring
http://www.socialeraadsvrouw.nl/

Add Comment

You must be logged in to post a comment.

HRnetwerk.nl

Sign In HRnetwerk.nl

For faster login or register use your social account.

or

Account details will be confirmed via email.

Reset Your Password