Tot 2015 dienen circa 5.000 KPN-ners, bijna een kwart van het personeelsbestand, elders hun emplooi te gaan vinden. Gezien de reisafstand zal India geen optie zijn. Een groot deel van de arbeidsplaatsen zal namelijk verplaatst worden naar het buitenland. In 10 jaar tijd schrapt deze telecomgigant(je) bijna 15.000 arbeidsplaatsen. Is er geen dan echt geen andere weg om de aandeelhouders tevreden te houden? De kersverse topman, Eelco Blok, kwam namelijk ook nog met een winstwaarschuwing. De eerste in 10 jaar.

 

Met zijn bericht trad Eelco Blok in de voetsporen van zijn voorganger Ad Scheepbouwer.
Onder zijn bewind vertrokken bijna 10.000 medewerkers. Ook maakten de nieuwe topmannen
van Shell en Philips recent zo’n statement en kondigden bij hun aantreden ook
massaontslagen aan. Eigenlijk weinig verrassend dus wat Eelco Blok deed, wel
verbazingwekkend. Je bent de afgelopen jaren niet scherp geweest als in een markt waar je
een grote speler bent (was) je "ineens" moet gaan snijden in de organisatie omdat de omzet
van gsm-abonnementen keldertdoor het toenemende gebruik van internet, Twitter, Hyves,
Blackberry Messenger en gratis apps. Maar zo iets erken en beken je natuurlijk niet bij een
eerste optreden als kopman.

 

Hoe lang kan een organisatie rendement halen door alléén maar te snijden in haar
personeelsbestand? Kun je blijvend en alles outsourcen en offshoren of is er een grens? In
2009 stond in de Harvard Business Review het artikel 'Restoring American Competitiveness'.
De auteurs beargumenteerden dat Amerikaanse bedrijven door het offshoren van eenvoudig
productiewerk niet meer in staat zijn om de volgende generatie hightech producten te
ontwikkelen.

 

Nu gaan aandeelhouders vaak en alleen maar voor de korte termijnwinst, maar de
bovenstaande lange termijn gedachte is natuurlijk wel iets om als organisatie over na te
denken. Mooie rendementen kunnen ook behaald worden door investeringen en innovatie. Het
meest aansprekende voorbeeld in deze is Apple. Dit bedrijf ontwikkelt en produceert alles in
eigen hand en in het thuisland. Apple is geen uitzondering op de regel. Talloze organisaties
realiseren door innovaties mooie rendementen. In zijn eerste statement liet Eelco Blok zich
amper in deze richting uit.

 

KPN moet oppassen dat zij geen achterhoede gevecht gaat voeren. Als de nieuwe topman
zegt niet anders te kunnen dan het massaal ontslaan van medewerkers, dan doet dat het ergste
vrezen. Natuurlijk is het goed om blijvend op de kosten te letten. Maar meer en eerder oog en
oor voor klantwensen en –eisen en accenten op product- en marktontwikkeling is noodzaak.
Een vijf als aanmoediging om binnen KPN de innovatie aan te wakkeren. 

 

———————————————————————————————

Geef P&O een rapportcijfer In de rubriek P&O op rapport van het vakblad Personeelbeleid geven Loek Wijchers van de Holland Consulting Group en Jacco van den Berg van Van den Berg Training & Advies ombeurten het personeelsbeleid van een organisatie met een rapportcijfer waarderen. Geef ook uw cijfer!