Er is een trend naar flexibelere arbeidspatronen – zowel wat betreft het aanbod door zakelijke organisaties als met betrekking tot de wensen en behoeften van werknemers. Hierbij ligt minder nadruk op materiële statussymbolen en zijn zaken als vrijheid, autonomie, creatieve mogelijkheden en een breed netwerk belangrijke aspecten.

 

Zelfbewust werkgevers kiezen

Nog een andere eigenschap van deze werknemers van morgen: ze zijn goed toegerust voor de arbeidsmarkt en hebben tijdens hun schooltijd en verdere opleiding meer ervaring opgedaan dan oudere generaties werknemers. Ze zijn dan ook zelfbewust en dat geldt ook voor het kiezen voor en veranderen van werkgever. Ze willen precies weten welke pluspunten en eventuele nadelen werkgevers hebben. Voor zakelijke organisaties betekent dit dat ze kandidaten moeten overtuigen met voordelen als flexibele werktijden, individuele opties voor verdere training en opleiding, maatschappelijke verantwoord ondernemen of bonussen op basis van prestaties. Kortom: ze moeten een aantrekkelijke werkgever zijn. Scores en beoordelingen op platforms als ‘Great Place to Work’ of de ‘Top 30’ lijsten van de beste bedrijfswebsites van Europa bieden hier informatie over.

 

Relatie-economie: netwerken

Uit de studie blijkt dat in de toekomst veel werknemers niet naar voren komen uit de ‘officiële arbeidsmarkt ’. De sleutel tot succes zit hem in het opbouwen en handhaven van goede contacten door stageprogramma’s, netwerken van afgestudeerden en sociale netwerken. Ook binnen de organisatie zelf wordt het steeds belangrijker om aandacht te schenken aan de individuele wensen van werknemers. Ze voelen zich immers niet meer verbonden met de organisatie door standaard loopbaanplanning of stimulansen die zijn gericht op het merendeel van het personeel. Daar komt nog bij dat deze nieuwe generaties minder geduld hebben en minder trouw zijn – ze stappen al snel over naar een andere werkgever.

 

Levensstijlen 2020: nieuwe waarden – nieuwe categorieën

De studie door het Duitse Toekomstinstituut maakt ook duidelijk dat niet alleen de arbeidsmarkt verandert, maar ook zaken als waarden, gedrag en gewoonten. In de toekomst manifesteren de volgende zes “Levensstijlen 2020” zich steeds sterker: de “CommuniTeens”, de generatie tieners die als het ware digitaal zijn opgevoed; de “InBetweens”, voor wie het gewoonste zaak van de wereld is om van levensstijl en werk te veranderen; de “Jonge Globalisten”, die hun identiteit ontlenen aan hun werk en carrière; de “Latte-Macchiato-gezinnen”, die de voorkeur geven aan een duurzame en hedonistische lifestyle; de “Greyhoppers”, die ook na hun pensioen actief blijven; en de “Silverpreneurs”, die gewoon een nieuwe loopbaan starten als ze op leeftijd zijn.

 

“Bovenal blijkt uit deze studie dat de arbeidsmarkt flexibeler wordt en dat zowel zakelijke organisaties als werknemers in de toekomst flexibeler moeten zijn”, aldus Patrick Bakker, Algemeen Directeur Adecco Group Nederland. “Wij zijn hier vandaag al op voorbereid omdat we onszelf zien als de ‘individuele loopbaanpartner’ van onze werknemers.