We hopen allemaal op de meest ideale situatie dat door het aanmaken van een LinkedIn profiel je vanzelf wordt gevonden door een werkgever of recruiter. Dat scheelt een hoop tijd in de zoektocht naar een baan. Helaas is die kans minimaal als je geen of nauwelijks moeite hebt gestoken in het opbouwen van je profiel. Daarom vandaag praktische tips om je LinkedIn profiel een flinke upgrade te geven.

Profielfoto

Een professionele profielfoto is al bijna de helft van het werk. Maak het jezelf daarom niet te gemakkelijk door even een selfie te nemen of een vakantiefoto bij te knippen. Dat is een absolute don’t zelfs! Plan in plaats daarvan samen met een vriend of een fotograaf wat tijd in om een paar mooie foto’s te schieten. Bedenk van tevoren wat je wilt uitstralen. Let er verder op dat je altijd een glimlach toont en maak de foto niet te dichtbij, maar ook niet te ver weg. Kies ook voor passende kleding. Strak in pak of een mantelpak hoeft echt niet, zolang het geheel er maar verzorgd en ook een beetje spontaan uitziet.

Achtergrondfoto

Naast je normale profielfoto kun je er ook voor kiezen om je profiel wat persoonlijker te maken door een achtergrondfoto te kiezen. Ook hier moet je jezelf afvragen wat je uit wilt stralen. Ga je voor financieel succes? Dan zou je bijvoorbeeld voor foto’s van snelle voertuigen kunnen kiezen. Kies je voor dromen en ambities? Dan zou je voor een skyline van een wereldstad kunnen gaan. Werk je in de logistiek? Dan is de haven van Rotterdam een goede optie. Onderstreep dus op deze relatief makkelijke manier jouw vakgebied.

Kopregel

Je kunt je kopregel altijd naar wens aanpassen. Als je werk zoekt, is het een goed idee om hierin te vermelden dat je op zoek bent naar een baan en ook specifiek naar welke functie. Bijvoorbeeld: creatieve marketing manager | vanaf juni op zoek naar uitdagende functie’. Recruiters zoeken namelijk specifiek op functienamen.

Een kleine drempel waar je waarschijnlijk overheen moet, maar het is wel effectief. Zo zien mensen uit je netwerk en eventuele recruiters direct dat je beschikbaar bent of vanaf wanneer je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging. Wie weet hebben zij wel de perfecte vacature voor jou.

Is die drempel te groot? Dan kun je tegenwoordig ook “anoniem” solliciteren, ook handig voor als je niet wilt dat je baas erachter komt dat je op zoek bent naar een nieuwe functie.

 

Samenvatting

De samenvatting is de ideale plek om duidelijk te maken wie jij bent en wat je kunt. Vergeet dit onderdeel daarom niet wat extra aandacht te geven en laat deze plek zeker niet onbenut. Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de mogelijke volgende onderdelen:

  • Jouw drijfveren om te doen wat je nu doet of graag wil doen
  • Beschrijven waar je blij van wordt
  • Een aantal positieve eigenschappen uitlichten die aan je functie gerelateerd zijn. Recruiters zoeken namelijk op deze woorden.
  • Een bepaald succes uitlichten

Onthoud dat het wel een prettig leesbare tekst moet zijn, dus probeer je samenvatting in een paar regels te omschrijven. Ook contactgegevens zijn overigens handig om te vermelden voor als mensen contact met je willen opnemen. Heb je een eigen website? Zeker erbij zetten!

Functies

Probeer een korte en krachtige functiebeschrijving te geven. Probeer in de voordelen van het bedrijf te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Welke successen heb je geboekt? Probeer deze zo concreet mogelijk te beschrijven. Benoem tenslotte ook puntsgewijs je takenpakket. Let hierbij op dat je niet een hele waslijst aan taken benoemt, probeer het bij de vijf belangrijke hoofdtaken te houden.

Wil je de aandacht van de werkgever of recruiter trekken? Je kunt ook afbeeldingen toevoegen, zoals hieronder. Doe dit wel alleen als het relevant is en alleen bij de functies waarvan je wilt dat ze extra worden uitgelicht.

 

Onderschrijvingen & referenties

Een heel belangrijk, maar tegelijk ook lastig onderdeel. Over het algemeen zullen mensen namelijk niet uit zichzelf jou een onderschrijving of referentie geven. Hier zal je waarschijnlijk om moeten vragen en daar voel je je al snel bezwaard over. Bedenk wel dat onderschrijvingen en referenties een bevestiging voor de werkgever of recruiter zal zijn. Het zal zeker een positieve bijdrage zijn aan het beeld wat ze over jou vormen. Als je door bijvoorbeeld tien mensen bent onderschreven voor de vaardigheid ‘sales’, zal er een stuk minder twijfel zijn of jij wel echt zo’n goede verkoper bent.

Bij de bovenstaande afbeelding zie je hoe je iemand om een aanbeveling kunt vragen of hoe je zelf iemand kunt aanbevelen. Voeg bij je verzoek een persoonlijk bericht toe om de kans op een referentie te vergroten. Het kan natuurlijk altijd helpen om diegene ook direct te helpen door zelf een positieve referentie te schrijven.

Extra’s

Heb jij vrijwilligerswerk gedaan, in het bestuur van je studentenvereniging gezeten of tijdens je baan een bepaald certificaat gehaald? Vermeld dit dan zeker op je profiel. Dat getuigt van extra inzet en bereidheid om jezelf te ontwikkelen.

Onder de aandacht komen

Nu je je profiel een flinke update hebt gegeven wil je natuurlijk onder de aandacht komen. Word lid van groepen die betrekking hebben op jouw branche en waar nog regelmatig wordt gepost. Like zo nu en dan een post of plaats bijvoorbeeld zelf een artikel of een andere bijdrage.

Volg ook mogelijk interessante bedrijven om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en hopelijk ook van passende vacatures. De kans is namelijk groot dat een bedrijf eerder vacatures via eigen kanalen deelt dan veel geld te steken in betaalde advertenties op vacaturesites.

Baan gevonden?

Grote kans dat je net als velen nauwelijks meer actief bent op LinkedIn. De kracht van dit netwerk ligt juist bij het onderhouden van je netwerk. Op het moment dat je weer een keer werkzoekende bent, kun je namelijk je netwerk inzetten. Dit is namelijk de meest effectieve methode om werk te vinden.

Zet de notificaties van LinkedIn aan, zodat je op de hoogte blijft als een connectie bijvoorbeeld een nieuwe baan heeft gevonden, een publicatie heeft gedeeld of jarig is. Deel ook iemands oproep voor een nieuwe baan. Natuurlijk hoef je dat niet bij elke connectie te doen, maar zorg dat je ‘on top of mind’ door betrokken te zijn en anderen ook te helpen waar nodig.

Met deze tips hoop ik jou te hebben overtuigd dat je echt meer uit je LinkedIn profiel kunt halen. Heb jij nog handige tips die eigenlijk niet in dit lijstje hadden mogen ontbreken? Deel ze dan gerust in de comments.